Järjestä:

Löytyi 170 hanketta.

Eskarit tietotoreilla 2011

Eskaritoiminta on lähtöisin aikuisväestölle suunnattujen tietoyhteiskuntataitojen opetuksesta, jota on myöhemmin laajennettu ensin peruskoulun 7-9-luokille, ja sitten alle kouluikäisille lapsille. Ensimmäiset esiopetusryhmät vierailivat Sampolan tietotorilla vuonna 2003. Tästä eteenpäin toiminta on ollut vakituista, ja ryhmiä on kutsuttu tietotorille, myös Hervantaan, viikoittain sekä syksy- että kevätkaudella. Myös Tampereen kaupungin internet-bussi Netti-Nysse on toiminnassa mukana, kiertäen kaukaisempia kaupungin alueita, joista tietotoreille lähteminen on hankalaa etäisyyden vuoksi. “Eskaripakettien” kutsulla tavoitetaan tällä hetkellä kaikki Tampereen kaupungin esikouluryhmät.

Lapset, media ja kirjastot- hanke 2011

Suomen kirjastoseuran hallinnoima Lapset, media ja kirjastot -hanke päättyi 28.2.2011, mutta mediakasvatustyö jatkuu edelleen kirjastoissa.

Pelipajat 2011

Tampereen kaupunginkirjastossa on pidetty digitaalisen pelaamisen työ- ja tutustumispajoja vuodesta 2008. Alkuperäisessä pajassa kouluttajana toimi Mannerheimin lastensuojeluliiton suunnittelija, ja viimeisimmissä kouluttajat ovat olleet Tampereen yliopiston mediakasvatusopiskelijoita.

Nenä kiinni netissä - medialukutaitoa koululaisten vanhemmille 2011

Nenä kiinni netissä oli osahanke suuremmassa Vastuullista virtuaalikulttuuria -hankekokonaisuudessa. Osahankkeen tavoitteena oli nostaa vanhempien tiedontasoa verkkomaailman ilmiöistä – siitä mediakulttuurin ilmiökentästä joka on nuorille luonnollinen merkityksenmuodostuksen alue, mutta josta vanhemmilla ei välttämättä ole kompetenssia keskustella, tai joka tuntuu heille yleisestikin vieraalta.

Nettivinkkaus Mediaskooppi-verkoston kanssa 2011

Tampereen kaupunginkirjasto järjesti syksyllä 2009 nuorten nettimaailmaa koskevan vinkkauksen yhteistyössä tamperelaisen Mediaskooppi-verkoston nuorten kanssa.

Let There Be Rock! -musiikki-pelivinkkaus 2011

Vinkkauksen tarkoituksena on tutustuttaa asiakkaat erilaisiin kirjastoaineistoihin eli tässä tapauksessa musiikkiaiheisiin tietokirjoihin, CD- ja DVD-levyihin sekä populaarimusiikkia käsittelevään tai sitä sivuavaan fiktiiviseen aineistoon (sarjakuvat, romaanit ja muu kaunokirjallisuus, elokuvat). Esityksen aikana nostetaan esille kiinnostavia yksittäisiä nimekkeitä, joiden esittelyssä käytetään hyväksi soitto- ja lukunäytteitä.

Nettivinkkaus tietotorilla 2011

Tampereen kaupunginkirjastossa Tietotorien ydintoimintaa kuuluu tietotekniikkakurssien järjestäminen asiakkaille. Kurssit ovat kestoltaan lyhyitä, 2-8 tuntia. Kurssitarjonta on jaettu peruskursseihin, joilla opetellaan tietokoneen ja internetin käytön perustaitoja aivan alkeista lähtien, sekä teemakursseihin, joilla tutustutaan pienempiin asiakokonaisuuksiin.

Laadukasta opetusta medialuokassa 2012

Nyt viritteillä on tapahtuma, jonka kohderyhmänä ovat eläkeläiset. Kirjastonhoitaja esittelee heille kirjastonkäyttöä, tietokantoja ja netistä löytyviä kiinnostavia www-sivuja. Yhteistyökumppanina tähän tapahtumaan tulee paikallinen pankki, joka esittelee nettipankin käyttöä.

Käsi kädessä sukelletaan – ikärajatonta, yksilöllistä ohjausta sosiaaliseen mediaan, sekä tietoverkon syvällistä opetusta 2012

Tämän projektin tavoitteena on tavoittaa ihmisiä joilla ei tätä tarvittavaa sosiaalisen median lukutaitoa ole ja antaa heille yksilöllistä opetusta, jotta heillä olisi perustaidot käyttää verkkoa tiedonhankinnan välineenä niin, että he löytäisivät tarvittavat palvelut verkosta ja osaisivat myös käyttää näitä palveluja

Informaatiolukutaitoon ohjaaminen 2012

Hanke ohjaa Kangasniemen yläkouluikäiset informaatiolukutaidon pariin. Hanke tarjoaa oppituntimuotoisen opetuspaketin (nettietiketti, tiedonhaku, arviointi) jokaiselle 7-9 -luokalle. Hankkeen myötä uudistamme myös asiakaspäätteitämme.

Lukiolaisen käsikirjasto : Tiedonhaku- ja tiedonhallintataidot hanskaan 2012

Ilomantsin kirjasto ja lukio toimivat saumattomasti yhteistyössä tiedonhallintataitojen ja medialukutaidon opettamisessa.

Kiertävä pelisalkku 2012

Digitaalinen pelaaminen ja virtuaaliset pelimaailmat ovat monien lasten ja nuorten arkipäivää, mutta monilla aikuisilla on vielä melko hatara käsitys siitä, mitä ne pitävät sisällään. Kirjastojen rooli tälläisten sisältöjen ääreen johdattamisessa on ollut melko vaatimaton muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Hankkeen tarkoitus on levittää tätä tietämystä ja sisältöjen tuntemusta myös pieniin kirjastoihin, joilla ei ole mahdollisuutta kohdentaa resurssejaan tälläiselle alueelle muutoin kuin yhteisvoimin.

Kirjaston ja koulun yhteinen mediakasvatushanke 2012

Elokuvissa käyntejä ja elokuvien katsomista.
Omien mediataitojen kehittäminen.
Hankitaan digikameroita 6 kappaletta ja muistikortit niihin sekä muistitikut, yksi jalusta sekä digivideokamera ja mikrofoni.
Tarvitaan myös näyttölaite sekä värilaser valokuvapapereineen.

Tiedonhaun taitajiksi 2012

Projektin tavoitteena on parantaa lukiolaisten tiedonhakutaitoja, informaatiolukutaitoa ja kriittistä tiedonarviointia sekä edistää nuorten lukuharrastusta. Tavoitteena on myös tiedonhankinnan prosessin muutos oppilaskeskeiseksi.
Projekti toteutetaan kirjaston ja lukion yhteistyönä. Oppilaille järjestetään luentoja sekä koululla että kirjastossa ja käytännön harjoittelua tiedonlähteillä kirjastossa.
Lukion ensimmäisen luokan oppilaat tekevät opettajiensa kanssa valitsemista aiheista tutkimukset tutkivan oppimisen menetelmää käyttäen.

Kirjasto irti! - osallistava kirjastonkäytönopetus Hattulan kunnankirjastossa 2012

Hankkeen tavoitteena on kehittää kirjastonkäytönopetusta nykyajan vaatimusten tasolle sekä vahvistaa kirjaston roolia mediakasvatuksen asiantuntijana. Hankkeen myötä päivitämme kirjaston työvälineitä ja toimintatapoja nykyaikaisemmiksi.

Tiedon sillat Huittisten alueen kirjastoissa 2012

Hankkeen tarkoituksena on rakentaa matalan kynnyksen koulutustilaisuuksien sarja, jossa tarjotaan tiedonhankinnan, tiedonhaun ja tiedon arvioinnin sekä yleensä sähköisen asioinnin työpaja-tyyppistä koulutusta. Kohderyhmänä Huittisten aikuisväestö, erityisesti seniori-ikäiset, lähtövalmiusvaatimuksena juuri ja juuri tietokoneen peruskäytön alkeet.

Yhteistyökumppanina on Huittisten SAMKin yksikön kirjasto, jolta ostetaan osa suunnittelua ja koulutuspalvelua, pääosa koulutuksista suunnitellaan ja toteutetaan kaupunginkirjaston voimin. Koulutukset ulotetaan myös kunnan lähikirjastoon. Tarkoituksena on luoda kestävää toimintaa ja kehittää asiakkaille tarjottavana uutena, entistä systemaattisemmin järjestettävänä palveluna verkon ja sähköisten aineistojen käytön opastusta. Hanke on asiakkaille suuntautuvan palvelun lisäksi samalla paikkakunnan tietohuolto-organisaatioiden yhteistyömuotojen kehittämistä sekä henkilöstöjen sisäistä koulutusta.Resursseja tarvitaan työpajojen suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä mainontaan, uusiin tietokoneisiin keskusyksikköineen ja näyttöineen sekä langattomaan verkkoon.

Käy kirjastossa -sivusto PIKI-verkkokirjaston Lapset-osioon 2012

Sivuilla kerrotaan värikkäästi, yksinkertaisesti ja selkeästi kohderyhmälle eli alakouluikäisille  7 – 12 -vuotiaille lapsille mitä (PIKI-)kirjastoissa voi tehdä. Sivusto palvelee ennen kaikkea  kirjastopalvelujen tunnetuksi tekemistä ja käytön opastusta. Mukana on medialukutaidon edistämisen elementtejä.

Tarina elokuvaksi - luovaa mediakasvatusta 2012

Projektin tavoitteena on lisätä lasten medialukutaitoa ja mediakriittisyyttä. Metodina käytetään "tekemällä oppii" -ajatusta siten, että elokuvatyöpajoissa lapset tekevät oman elokuvan. Kohderyhmänä ovat Laukaan yhden taajaman n. 9-12-vuotiaat lapset.
Yhdessä tekemällä luodaan yhteisöllisyyttä ja kannustetaan lapsia omiin luviin kokeiluihin.

Nällimukula löytää! 2012

Nällimukula* löytää!- hanke sisältää tiedonhallintataitojen kartuttamista ja koostamista kurikkalaisille lapsille ja nuorille verkko-opetusmateriaalin avulla.

Kirjasto Monena ja Monelle 2012

Hankkeen tavoitteina on luoda Oulaisten kaupunginkirjastoon mediapaja, joka palvelee
1) erityisesti nuorisoa audiovisuaalisten aineistojen käsittelyssä ja sosiaalisena kohtaamispaikkana,
2) mutta myös sukututkijoita ja kotiseudustaan kiinnostuneita ihmisiä tutkimusyksikkönä.

Sivut

okm
avi