Järjestä:

Löytyi 44 hanketta.

Pohjois-Karjalan kirjastojen lasten- ja nuortenkirjastopalveluiden arviointi 2012

Joensuun seutukirjastossa halutaan arvioida, miten toteutuneet toimenpiteet ovat onnistuneet ja miten ne vastaavat Yleisten kirjastojen laatusuosituksen palvelujen käyttöä koskeviin suosituksiin.

Kirjasto kohtaamispaikkana - kokoelmatilasta käyttäjien tilaksi 2012

1. Tehdä kirjastosta helposti lähestyttävä, matalan kynnyksen palvelu aikuisille, erityisesti ikääntyville ja sellaisille kuntalaisille, jotka eivät ennestään ole kirjaston asiakkaita.

2. Yhteistyössä arkkitehdin tai alan opiskelijoiden tai muun vastaavankaltaisen suunnittelijan/oiden kanssa käydään 3-5 erikokoisessa kirjastossa ja laaditaan suunnitelmat varastotilojen tai muiden vähällä käytöllä olevien tilojen muokkaamisesta asiakaskäyttöön. Lisäksi kirjastojen johtajat laativat pitkäntähtäyksen suunnitelman (2012-2017) tilojen käytön kehittämiseksi hankkeen suunnittelijan avulla. Toteutetaan vuonna 2012 yhdessä kirjastossa suunnitelman mukainen esitys ja seuraavina vuosina 1-2 kohdetta vuosittain määrärahojen puittessa. Suunnitteluun varataan 9 000 euroa. 

3. Luodaan Kirjastonkäytön opastusta aikuisille -malli ja kokeillaan mallia Outokummun kirjastossa. Opetuspaketin suunnittelun tueksi perustetaan seutukirjaston henkilökunnasta työryhmä, jota vetää Outokummun kirjastonjohtaja. Varsinaista opetuspakettia tekemään ja pilotoimaan palkataan kirjastonhoitaja kolmeksi kuukaudeksi. Tarkoitus on myös erityisesti esitellä pohjoiskarjalaisten kirjailijoiden teoksia osana kirjastonkäytön ohjausta.

4. Uusitaan kirjaston opasteet ja esitteet helposti ymmärrettäviksi ja selkeiksi. Suunnittelutyö toteutetaan alan opiskelijoiden kanssa yhteistyössä. Erityisesti aineistoihin liittyvät opasteet halutaan uudistaa kuvallisiksi ja värikkäämmiksi ja päästä eroon pelkkään YKL-luokkaan ja tekstiin perustuvista opasteista. Toteutetaan uudenlaiset opasteet yhdessä toimipisteessä ja seuraavina vuosina kirjasto omalla kustannuksellaan uudistaa opasteita muissa toimipisteissä.

Kempeleen seniorikirjasto 2012

Hankkeen tarkoituksena on kehittää Kempeleen kirjastolle palveluja seniorikansalaisille. Kirjastolla ei tällä hetkellä ole erityisiä palveluita kohderyhmälle, joten palvelutarpeen kartoitus, palveluiden kehittäminen ja ottaminen osaksi päivittäistä kirjastotyötä on todella tärkeää. Toinen kartoitettava asia on selvittää, mitä palveluita tai toimintoja seniorit haluavat kirjastoon.

Palvelu pelaa, asiakas osaa 2012

Parantaa palvelua edistämällä kirjastopalveluiden saavutettavuutta ja omatoimista käyttöä.

Livian ammattiopiston kirjaston kehittäminen 2013

Hankkeen tarkoituksena on edistää Livian ammattioppilaitoksen opiskelijoiden informaatiolukutaidon ja tiedonhakutaitojen kehittymistä. Diginatiivius ei valitettavasti tuo mukanaan taitavaa ja oppimista edistävää informaatiokäyttäytymistä tämän päivän monimuotoisessa informaatioympäristössä ja opiskelijat tarvitsevat opetusta tämän asian tiimoilta. Hanke koostuu informaatikon palkkaamisesta puoleksi vuodeksi, oppimisen verkkoportaalin luomisesta, henkilökunnan koulutuksesta informaatiolukutaidon teemoihin ja yhteysopettajien koulutuksesta tiedonhaun opettamiseen. Tällä pyritään myös hankkeen aikana luotujen hyvien käytänteiden ylläpitämiseen.

Kohti parastettua palvelua muuttuvissa organisaatioissa 2013

Haamuasiakastutkimuksen avulla kartoitetaan ja kehitetään Kyyti-kirjastojen asiakaspalvelun laatua, teknistä osaamista, tuotetietoutta ja imagoa. Palvelujen arviointia tarvitaan asiakaslähtöisyyteen ja tehokkuuden, tuloksellisuuden, tuottavuuden ja vaikuttavuuden osoittamiseen. Tutkimustuloksia tullaan hyödyntämään kehitettäessä uutta palvelukonseptia sekä palvelumuotoilua kohti avoimempaa ja asiakaskeskeistä palvelukulttuuria jokaisen kunnan organisaatiot huomioiden. Mystery shopping eli haamuasiakastutkimus on osa henkilöstön kehittämiseksi suunniteltua kokonaisuutta. Tulokset palvelevat kirjastoja rekrytoinnissa ja koulutussuunnittelussa. Arviointia tarvitaan myös palvelujen ajantasaisina pitämiseen ja tulevien palvelutarpeiden ennakointiin. Asiantuntijapalveluja tuottavassa organisaatiossa korostuvat ennen kaikkea osaaminen ja vuorovaikutus asiakkaan kanssa. Asiakaspalvelurajapintaa pystytään arvioimaan ja kehittämään havaintojen perusteella.

Kalajoki-Entresse -työkierto 2013

Kalajoen kirjaston työntekijöille hankkeella haetaan uusia ideoita ja innostusta maahanmuuttajatyöhön, tapahtumatuotantoon, asiakaspalveluun ja uuden tekniikan käyttöönottoon.

Kirjastopalvelujen tuottaminen seutukirjastossa – kyselyt Joensuun seutukirjaston henkilökunnalle ja asiakkaille 2013

Hankkeen aikana järjestetään kyselyt sekä Joensuun seutukirjaston asiakkaille että henkilökunnalle. Kyselyillä kartoitetaan, miten kirjastopalvelujen tuottaminen on onnistunut laajemmassa seudullisessa organisaatiossa. Millaisena asiakkaat ja toisaalta seutukirjaston henkilökunta näkevät kirjastopalvelujen tason alueella ja mihin suuntaan seudullisia kirjastopalveluja tulisi kehittää?

Ikä ei ole este 2013

Projektin tavoitteena on kartoittaa ikäihmisten palvelutarpeet Louna-kirjastojen alueella ja käynnistää uusia toimintoja.

Äldreomsorg på distans 2013

Med hjälp av videokonferensteknik erbjuda möjlighet till virtuell biblioteksservice för de äldre i Pargas och närliggande kommuner

Tunne kirjasto 2013

Hankkeen tarkoituksena on saada houkuteltua lisää käyttäjiä kirjaston palveluiden pariin ja lisätä nykyisten käyttäjien tietoisuutta siitä, mitä kaikkea kirjasto tarjoaa.

Uinuvasta sivukirjastosta aktiiviseksi kuntalaisten kohtaamispaikaksi 2013

Hankkeen käynnistäminen lähtee siitä, että sivukirjaston aineistokokoelma käydään järjestelmällisesti läpi. Sivukirjasto profiloidaan vastaamaan sitä käyttävien asiakasryhmien tarpeita.

Ikääntyvien kirjastopalvelut kuntoon 2013

65 vuotta täyttäneiden osuus Ruoveden väestöstä oli vuoden 2011 lopussa 29,8%, kun koko maan vastaava luku oli 18,1%. Kunnan väestö vanhenee vauhdilla ja aiheuttaa muutostarpeita moniin palveluihin. Kirjastolla on suuri haaste kehittää palvelujaan väestön ikärakenteen kehityksen mukaiseksi.

Kaiken ikää 2013

Nurmijärven kirjasto haluaa kehittää ikäihmisten palveluja. Haluamme tarjota jotain kaikille ikäihmisille. Tarkoitus on kehittää toimintaa ennen kaikkea kirjastoihin, mutta vierailla myös esimerkiksi palvelutaloissa, pitkäaikaisosastoilla ja muissa laitoksissa. Teemme yhteistyötä kulttuuripalvelujen ja museon kanssa sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen kanssa.

Kirjaston palvelutuotteiden muotoilua käytännössä 2013

Hankkeen tavoitteena on vuosina 2013-14 jatkaa kirjaston palvelutuotteiden muotoilua, pilotoida 4-5 tuotetta ja saattaa kelvolliset niistä käytäntöön. Muotoilua toteutetaan avoimina, säännöllisinä henkilöstötilaisuuksina koordinoijan johdolla. Hankkeesta on tarkoitus raportoida esimerkiksi julkaisuartikkelin muodossa. Lisätavoitteena on antaa henkilöstölle mm. asiakaskohtaamiskoulutusta ja esimerkiksi syntyviin palvelutuotteisiin tarvittavaa osaamisen päivittämismahdollisuutta.

Hanke toteutetaan yhteistyössä Vaasan kaupunginkirjasto-maakuntakirjaston, Levón-instituutin ja muiden kuhunkin kehittämiskohteeseen liittyvän toimijan kanssa.

Mitä laitetaan? Lähikirjaston palveluiden kehittäminen muuttuvassa toimintaympäristössä 2013

Tämän hankkeen avulla pyritään kartoittamaan kuntalaisten toiveita ja tarpeita Varpaisjärven lähikirjaston osalta ja samalla tehdä jo olemassaolevia kirjastopalveluita tutuksi alueen asukkaille. Kyselyn tulokset auttavat kehittämään lähikirjastopalveluita muuttuvassa toimintaympäristössä.

Opetus pakettiin - kirjastonkäytön opetuksen uudistaminen 2014

Nurmijärvellä kirjastonkäytön opetus 2.- ja 5-luokkalaisille on osa opetussuunnitelmaa. Valtakunnallinen uusi opetussuunnitelma tulee voimaan vuonna 2016 ja nyt onkin aika valmistella paikallisia opetussuunnitelmia.

Kirjastopalveluja ikäihmisille 2014

Tavoitteena on kartoittaa ikäihmisille suunnatun erityispalvelun tarve, millaisia palveluita toivotaan (koti, kirjasto, palvelukeskukset). Etsitään yhteistyökumppaneita (eläkeläisjärjestöt, vanhusneuvosto, sosiaalitoimi, palvelukeskukset, vanhusten lähipiiri). Kehitetään ikäihmisille sopivia palvelumuotoja entisten mm. kotipalvelun lisäksi (kirjaston asiakaspalvelu, Celia-kirjastosta tiedottaminen, tapahtumat, lukupiirit ”ikäihmisten iltapäivät”, Vanhusten viikko, Seniori Surf –päivä jne.) ja toteutetaan uusia ideoita. Pyritään löytämään Kiuruveden kirjastolle sopivia ikääntyvien ihmisten palvelumenetelmiä

Kirjaston aula kyläläisten haltuun 2014

Kirjailijavierailusarja Södiksen aulaklubi Söderkullan kirjastossa. Kirjaston tilan ja asiantuntemuksen hyödyntäminen Söderkullan kyläkeskuksen olohuoneena ja tapahtumapaikkana. Muuttovoittoinen kasvukeskusta Söderkulla on saanut palautetta liian vähäisten palveluiden ja mielekkään vapaa-ajantekemisen puutteen johdosta, ja haluamme suosittuna ja hyvällä paikalla sijaitsevana luonnollisena kohtaamispaikkana kantaa kortemme kekoon tässä asiassa. Haluamme myös tapahtumasarjalla korostaa kirjallisuuden yhteisöllisyyttä, kirjailijoita ja lukemista.

Sivut

okm
avi