Järjestä:

Löytyi 29 hanketta.

Palvelumuotoilun poluilla 2012

Aiemmassa projektissa hankittu käyttäjätieto analysoidaan henkilökunnan kouluksen perustaksi. Tutustutaan palvelumuotoilun menetelmiiin ja hankitaan lisää käyttäjätietoa jonkin palvelumuotoilun menetelmän avulla.

Käyttäjä palvelun keskiössä : Case Rovaniemen nuortenkirjasto 2012

  • Hankkeen tavoitteena oli  nuortenkirjastopalvelujen käyttäjälähtöinen kehittäminen Rovaniemen kaupungissa. Nuoret ovat käyttäjäryhmänä jääneet taka-alalle, vaikka heidän sitouttamisensa kirjastonkäyttäjiksi olisi ensiarvoisen tärkeää kirjaston tulevaisuuden turvaajana. Kirjastolla on merkitystä myös nuorelle itselleen, vaikka teini-ikäinen ei kirjaston lakisääteistä tehtävää sivistyksen, kirjallisuuden, taiteen, tietojen ja taitojen sekä elinikäisen oppimisen tukijana ehkä hahmotakaan.   Tavoitteena oli raikastaa kirjaston imagoa rovaniemeläisnuorten parissa ja saada heidät viihtymään kirjastossa entistä paremmin.

Kehittämistyössä pyrittiin palvelujen käyttäjälähtöiseen suunnitteluun palvelumuotoilun keinoin. Palvelumuotoilun idea on, että palvelu vastaa sekä käyttäjän tarpeita että palveluntarjoajan tavoitteita. Palvelumuotoilussa hyödynnetään käyttäjäkeskeistä suunnittelua – huomio on palvelujen käyttäjässä koko suunnitteluprosessin ajan ja palvelua kehitetään vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Palvelun kehittämisen konkreettinen ilmentymä on pääkirjaston uusi nuortentila, jonka suunnittelussa ja toteuttamisessa nuoret ovat vahvasti olleet mukana.  

Hankkeen tavoitteena oli myös yhteistyöverkoston kasvattaminen. Ajatus on, että kasvavasta yhteistyöverkostosta poikii synenergiaetua uuden nuortentilan tulevaa toimintaa ajatellen. Lisäksi tavoitteena oli Rovaniemen kirjaston palvelujen markkinointi kirjaston sidosryhmille sekä hankkeessa saatujen kokemusten jakaminen Suomen kirjastokentällä.  Kirjaston henkilökunnan osalta tavoitteena oli uusien toimintatapojen omaksuminen, ja  rohkeus heittäytyä kehittämiseen yhteistyössä asiakkaiden kanssa.

Proaktiivinen kirjastoammattilainen ja uusi kokoelmakonsepti 2010

Hankkeen tavoitteena oli asiakaspalvelun proaktiivisuuden lisääminen sekä kokoelman uuden järjestyksen toteuttaminen.

Kirjaston palvelutuotteiden muotoilua käytännössä 2013

Hankkeen tavoitteena on vuosina 2013-14 jatkaa kirjaston palvelutuotteiden muotoilua, pilotoida 4-5 tuotetta ja saattaa kelvolliset niistä käytäntöön. Muotoilua toteutetaan avoimina, säännöllisinä henkilöstötilaisuuksina koordinoijan johdolla. Hankkeesta on tarkoitus raportoida esimerkiksi julkaisuartikkelin muodossa. Lisätavoitteena on antaa henkilöstölle mm. asiakaskohtaamiskoulutusta ja esimerkiksi syntyviin palvelutuotteisiin tarvittavaa osaamisen päivittämismahdollisuutta.

Hanke toteutetaan yhteistyössä Vaasan kaupunginkirjasto-maakuntakirjaston, Levón-instituutin ja muiden kuhunkin kehittämiskohteeseen liittyvän toimijan kanssa.

Kirjastoautot perinteitä vaalien uutta kohti 2013

Lohjan kaupungin kirjastoautotoiminta on alkanut v. 1963. Samalla kun vietetään kirjastoautotoiminnan 50-vuotisjuhlavuotta Lohja saa uuden kirjastoauton ja lisäksi uuteen Lohjaan siirtyy kuntaliitosten myötä kirjastoauto Nummi-Pusulan kunnasta. Kahden kunnan eri tavoin järjestetyn kirjastoautotoiminnan yhdenmukaistaminen soveltuvin osin on tehtävä v. 2013 aikana.

Uusia tuulia kirjastoon 2014

Oulun kaupunginkirjaston tavoite on turvata kasvavassa kaupungissa erinomaiset kirjastopalvelut kaikille asukkaille joka puolella laajaa kaupunkia. Tämä tavoite ei voi toteutua, jos kirjasto toimii samalla lailla kuin edellisellä vuosisadalla.

Asiakas keskiöön - Parempaa asiakaspalvelu 2015

Hankeen on tarkoitus edistää asiakaspalvelun sujuvuutta ja erilaisia tapoja hyödyntää kokoelmia ja laitteita ja pyritään yksinkertaistamaan palvelun tuottamiseen tarvittavia prosesseja uusia tiloja ja toimintaa vastaaviksi.  Palvelumuotoilunavulla etsitään, löydetään, testataan ja otetaan käyttöön hyviä käytänteitä asiakaspalveluun.

Tarinasta tilaksi: Lahden pääkirjaston aikuisten kirjallisuus- ja tietopalvelualueen uudistaminen tarinallistamisen kautta 2015

Hankkeen tavoitteena on tarinalähtöisen palvelumuotoilun avulla luoda Lahden pääkirjaston aikuisten kirjallisuus- ja tietopalveluista tila, joka on käyttäjille merkityksellinen, inhimillinen ja elämyksellinen. Kaiken lähtökohta on tarina ja tarinallisten kokemusten luominen asiakkaille henkilöstön toiveet huomioiden. Tulosten perusteella suunnitellaan ja uudistetaan aikuisten kirjallisuus- ja tietopalveluosasto.

Uusi pienkirjastokonsepti 2015

Kirjastotoimintaa on suunniteltu ja toteutettu ajatellen, että kirjasto on ennen muuta rakennus. Kirjastot ja kirjastoverkko on rakennettu ja rakennetaan staattiseksi, pysyväksi ja vakaaksi. Myös asukkaiden mielissä kirjasto kytkeytyy paikallaan pysyvyyteen. Siksi kaikki muutokset suuntaan tai toiseen ovat työläitä ja raskaita. Kirjastorakennuksen suunnittelu on pitkä prosessi ja toisaalta tilojen tai toiminnan muuttaminen on vaikeaa. Staattinen kirjasto sallii vähän kokeilevuutta ja oikeanlaisen palvelun etsintää.

Projektin tavoitteena on selvittää, millä tavalla kirjasto tulevaisuudessa palvelee asiakkaita heidän lähiympäristössään ja miten kirjastoverkko voisi toimia orgaanisesti eli muuttua kaupungin ja asukkaiden tarpeiden mukaan. Projekti toteutetaan kokeilutoimintana Jätkäsaaren Huutokonttorissa ajalla 1.4.2015-31.12.2016.

Kirjasto kotouttamisen tukena 2016

Hankkeen tavoitteena on tehdä kirjaston palvelut tunnetuiksi ja näkyviksi maahanmuuttajille. 

Hankkeessa luodaan selkeät palvelut, verkkosivustot ja kohdennettu markkinointi maahanmuuttajille. Hankkeessa myös koulutetaan ja rohkaistaan henkilökuntaa kohtaamaan erilaisia asiakkaita.

Musiikkikirjaston uudet palvelut 2016

Hankkeen tavoitteena on Tikkurilan kirjaston musiikki- ja mediaosaston palveluiden kokonaisvaltainen uudelleen konseptointi.

Kohti uutta kirjastoa 2017

Hankkeen tavoitteena on luoda Joensuun pääkirjaston lasten ja nuorten osastolle uusi palvelukonsepti.

Kirjasto lähipalvelukeskuksen ytimessä 2017

Hankkeen tavoitteena on muotoilla ja pilotoida käyttäjälähtöisiä ja toimivia palvelukokonaisuuksia - palvelukonseptia - uusiin lähipalvelukeskuksiin (Jynkkä ja Karttula), joissa kirjasto tulee olemaan mukana yhtenä yhteisöllisistä toimijoista mm. varhaiskasvatuksen, perusopetuksen, nuorisotoimen ja kansalaisopiston kanssa sekä tavoitteena on hyödyntää tätä palvelukonseptia myös muihin peruskorjattaviin lähikirjastoihin, jotka sijaitsevat palvelujen keskiössä (mahdollisesti Nilsiän lähikirjasto).

Kirjastosta elämysten ja tiedon juhlatila 2017

Hankkeen tavoitteena on kirjaston uusien toimitilojen ja palveluiden suunnittelu aktiivisen yhteistyön ja kaikkien väestöryhmien tarpeiden pohjalta.

Kaikkien Stage : tapahtumien uusi aalto Turun ja Raision musiikkikirjastoissa 2017

Hankkeessa Turun ja Raision musiikkikirjastojen tapahtumatoiminta kehitetään toimivaksi ja tunnetuksi kokonaisuudeksi, joka houkuttelee yhteistyöhön ja jonka erityispiirteenä on yhteisöllisyyteen panostaminen.  

Duunin uusi pointti - kirjastotyön sisällöt ja tilat uusiksi 2017

Hankkeen tavoitteena on kehittää toimintakulttuuriltaan uudenlainen, lapsiasiakkaisiin ammatillisesti painottuva kirjasto, jossa asiakaskohtaamisten painopiste on perinteisen tiskin ulkopuolella ja henkilökunnan osaaminen on paremmin ja näkyvämmin asiakkaiden saatavilla. Uusia asiakaspalvelumenetelmiä etsitään niin henkilökunnan kesken kuin yhdessä asiakkaiden kanssa palvelumuotoilua hyödyntävin menetelmin, ja näin syntyneiden ajatusten pohjalta luodaan paitsi Pointin uusi palvelupaletti myös sisustussuunnitelma tilankäytön uudistamiseksi. 

Palvelukonsepti kuntoon 2017

Hankkeen tavoitteena on kehittää Tornion kaupunginkirjaston palvelukonseptia asiakasnäkökulma ja tilojen asettamat haasteet huomioiden.

Pääkirjaston palvelu paremmaksi 2017

Alavuden kaupunginkirjasto hakee 8.000 € avustusta pääkirjaston asiakaspalvelupisteen sisustussuunnitelman laatimiseen ja lainaus/palautusautomaatin hankintaan.

Hankkeella on kolme toisiinsa kietoutuvaa tavoitetta: sujuvoittaa asiakaspalvelua tilojen uudelleenjärjestelyllä ja palveluprosessien uudistamisella, parantaa ergonomiaa uudella palvelutiskillä ja lisätä asiakkaiden omatoimisuutta lainaus/palautusautomaatin ja varausten itsenoutohyllyn avulla.

Kohtaamistilaa kellariin! 2017

Hallituksen esityksessä uudeksi kirjastolaiksi on määritelty kirjaston tehtäväksi tarjota tiloja oppimiseen, harrastamiseen, työskentelyyn ja kansalaistoimintaan. Tämän hankkeen tavoitteena on yhdessä asiakkaiden kanssa suunnitella niitä palveluita ja tiloja, joita Rovaniemen kaupunginkirjasto – Lapin maakuntakirjaston pääkirjasto tulee tarjoamaan. 

Pääkirjasto on Alvar Aallon suunnittelema rakennus, joka nauttii yhä maailmanlaajuista arvostusta – yli 50 vuotta valmistumisensa jälkeen. Kaupungin tahto on suojella rakennuksen keskeisiä osia ja tilojen suunnittelussa tulee ottaa huomioon rakennuksen arkkitehtuurinen arvo, yhteistyössä Alvar Aalto –säätiön kanssa.

Kirjastojen tulee kuitenkin elää mukana ajassa ja muokata toimintojaan ja palveluitaan ajan hengen ja lain määrittelemän tehtävän mukaisesti. Useat kirjaston toiminnot mahdollistuvat tilojen kautta, joten keskeinen osa toiminnan suunnittelua on tilojen suunnittelu.

Tilojen käyttöä on mahdollisuus uudistaa etenkin pääkirjaston alakerrassa, joka on nyt hieman vajaakäytöllä. Uudelleenjärjestelyillä ja kehittämistoimilla on mahdollisuus saada laajojakin tiloja uusille toiminnoille ja palveluille. Lisäksi myös yläkerran tilojen palvelupisteitä ja osastojärjestelyjä on mahdollista suunnitella yhdessä innovoiden.

Keskeiset tilakysymykset ovat kirjaston tarjoamat avoimet tilat ja oppimisympäristöt sekä uudet yhteisöllisen tekemisen tilat, kuten Urban Office ja Makerspace. Hankkeessa kartoitetaan näiden tilojen ja toimintojen tarpeet, niiden vaatimat tilat sekä toimintojen toteuttamisen suunnittelu sisältäen toimintojen henkilöstöresurssien määrittelyn.

Hankkeen keskeinen työtapa on tarjota kirjaston asiakkaille ja muita kuntalaisille osallisuuden kokemuksia ja kutsua heitä miettimään yhdessä tulevaisuuden kirjastopalveluja. Rovaniemen kaupunginkirjasto – Lapin maakuntakirjastolla on hyviä kokemuksia yhteisöllisesti tilasuunnittelusta. Aikaisemmassa hankkeessa suunniteltiin nuorten kirjaston tilat uudelleen yhdessä nuorten raadin kanssa:

http://hankkeet.kirjastot.fi/hanke/k%C3%A4ytt%C3%A4j%C3%A4-palvelun-keski%C3%B6ss%C3%A4-case-rovaniemen-nuortenkirjasto

Kohtaamistilaa kellariin! –hankkeessa on tavoitteena on pohtia kirjaston toimintoja ja palveluita vielä laajemmin kuin pelkkien tilojen suunnittelun näkökulmasta tarkasteltuna. Kirjastopalveluiden suunnittelussa nostetaan keskiöön kohtaaminen.

Ensimmäiseksi kohtaaminen määritellään tarkoittavan kirjaston asiakkaiden ja henkilökunnan kohtaamisia. Hankkeen avulla selvitetään, mikä on paras tapa kohdata asiakas uudessa tilassa ja mikä on kiinteiden palvelupisteiden, itsepalvelun ja omatoimisuuden suhde. Kirjaston asiakaspalvelun toimintatapa suunnitellaan vastaamaan tilojen tarjoamia palveluita ja asiakkaiden tarpeita.

Toiseksi lähtökohdaksi otetaan asiakkaiden keskinäisen kohtaamisen rooli. Mikä on kirjaston tarjoama tila, jossa tekeminen ja kohtaaminen tapahtuvat yhteisöllisessä hengessä ja miten sitä edistetään? Tiloissa on kirjaston, vapaaehtoisten tai muiden toimijoiden organisoimaa säännöllistä toimintaa, jonka avulla asiakkaat saavat tilaisuuden erilaisiin kohtaamisiin. Lisäksi selvitetään, kuinka asiakkaat sopivasti törmäytetään ulkopuolisten toimijoiden kanssa.

 

Sivut

okm
avi